Anni blogi: Sa ei ole üksi, kui sul on tiim!

Kolmas KAMA seminar toimus Telia peamajas Mustamäe teel. Päev algas nagu tavaliselt –  Elo juures registreerimisega. Kuid pärast seda juhtus midagi. Ma jäin turvauste vahele. Auch! Oleks pidanud end kiiremini liigutama, mitte ümbrust uudistama. Pärast turvauksi olin justkui teises maailmas, kus mind esimesena jookide juures peatati. Seekordseks valikuks osutus vesi. Edasi juhatasid nooled meid läbi istumiskohtade teisele korrusele, kus tee peal nägi põnevaid laadimiskappe ja teekonnale jäid ka imelikud uksed, mis ei funktsioneerinud nagu tavalised uksed. Mitu korda ajasid need närvi, kuna ma ei saanud aru, et need avanevad ise lõpuni, kui veidike tõmmata. Avarasse saali ehk sihtkohta jõudes istusime tiimiga lähestikku, sest kohe oli ees ootamas seminari kõige ärevam hetk. Nimelt kodutööde esitamine.

Meie tiim, Part 2 oli esimene. Ikka veidi jalad värisesid seal ees, kuid publiku ja Swedbanki esindajate rõõmsaid nägusid nähes pinge vähenes. Meie koduseks ülesandeks jäi mõelda unistuste pangateenusele. Ja sellega kaasnes paras peavalu, kuna pangandus on nii finantsiline ja ametlik, et tavaelus sellest ei unista. Et ärkan hommikul üles ja mõtlen, kuidas pank nüüd veelgi täiustatum on. Ei. Ma ärkan hommikul üles ja mõtlen, kas täna on kooli- või kamapäev. Kuna mu mõte ei hakanud liikuma, seda ka põhjusel, et olen SEB klient (seal muudaks küll mitu asja mugavamaks, mis mind pidevalt ärritavad ja millest vahel unistan, et need oleksid sama head nagu Swedbanki äpis, näiteks Smart-ID korralik toimimine), seetõttu küsisin lähedastelt, kes on Swedbanki kliendid, millest nad panganduses unistavad. Ega nemadki hommikul ärgates pangateenustest ei unista. Neile tundus hetkel kõik vajalik olemas olevat. Kuid väikese arutluse kõigus hakkas mõte liikuma ja probleemid välja tulema. Näiteks tahaks laenu, mida ei peaks tagasi maksma. Noortel ikka tasuta raha vaja 😀. Kuid äpp võiks näidata ka statistikat, millele kui palju raha on kulunud, näiteks palju üürile, palju arvetele ja söögile, sest nii saab oma rahaasjadel paremini silma peal hoida. Sealt arendasin ideed edasi, et varem kogutud andmete põhjal tulevikku ennustada, näiteks naisedki kasutavad menstruatsiooniäppi, mis ennustab nii ovulatsiooni kui järgmiste päevade algusaega, ning kui lisada veel teatud andmed, suudab äpp veelgi täpsemalt tulevikku ennustada. Ja seda kõike graafiliselt. Nagu paljud noored ja mina vahepeal, ei suuda alati raha planeerida ja kuu viimasel nädalal on raha otsas ja ootame kannatamatult uut rahalaeva ning seetõttu on ideaalne, kui Swedbanki äpp näitab, millele palju raha kulus ning ennustab selle põhjal samasugust tulevikku. Kuid kui äpile märku anda, et nüüd soovin raha kokku hoida, annab ta soovitusi raha paremaks planeerimiseks. Näiteks soovitab väljas söömiste asemel kodus kokata ja impulsiivseid oste vältida. Samuti võimaldab äpp peale arvete maksmist päevade vahel raha ära jaotada ja vajadusel ei lubagi suurema summa eest päevas osta. Kõik funktsioonid oleksid sellised, mida saab vajadusel lihtsasti sisse-välja lülitada. Tiimiga sellest ideest rääkides tuligi mõte, et kui oled sisse lülitanud säästurežiimi, kuid jätkad samas vaimus kiire raha kulutamisega, annab äpp märku, et niimoodi jätkates ei pea sa oma režiimist kinni ja juba nädala pärast on sul raha otsas.

Meie tiimil oli veel kaks ideed: nimelt makselingi kiire saatmine Messengeri kaudu ja erinevate hoiuste lihtne kogumine. Kõik ideed vormistasime välireklaamiks ja panime linnaruumi elama, enne kui esitama läksime. Eelmiselgi seminaril rõhutati, et kui soovid end paremini esitada, siis pane oma reklaamid linna – JCDexaucil on selleks imehea tööriist nende kodulehel. Oma idee andsin ma Kristjanile, kes sellest Illustratoris välireklaami tegi – koos valisime pildi ja ta laadis alla Swedbanki fondi. Kasutasime eelmises seminaris kuuldud nippe, mida välisreklaamis kasutada – vähe sõnu, suur tekst ja teada inimese pilgu liikumist ning paigutada vastavalt sellele elemendid reklaami. Swedbanki esindajad olid vaimustuses, et nägime vaeva ja suutsime nii kaugele mõelda ja et nad ka ise parasjagu arendavad tulevikku ennustavat äpifunktsiooni. Nad tegid meile isegi tööpakkumise. 😱

Mulle nii meeldis, kuidas iga tiim läks sinna ette ja andis häid ideid. Paljud neist olid sellised, mille peale ma ise ei tulnudki, aga tundusid suurepärased, näiteks maksevormi automaatne täitmine arvel olevate andmete põhjal. Hea töö, kamalased! On näha vaeva ja tulla saabki vaid armastus (vihje eelmisele postitusele).

Jah, pardid võitsid seekord! Juheii! Ma olin nii rõõmus, et viimaks sain ka mina võidust osa. Tegelikult oli Part 2 ka enne võitnud, aga siis polnud ma veel osa sellest meeskonnast. Oli näha nende tugevat tahet ja indu anda endast parim ja seetõttu vahetasin ma tiimi. Ning pean tunnistama, et parimad ideed ja lahendused tulevad siis, kui meeskonnaliikmed sobivad kokku ja töötavad ühise eesmärgi nimel. Kuid muidugi ei tasu alati kohe põgeneda, sest igal tiimil on samad probleemid. Mis ma ise olen nüüd nende kahe kodutöö tiimiga tegemisel avastanud, on see, et tiimikaaslased, kellel võib-olla kohe ideid ei tule, oleksid vähemalt need, kes teiste ideid julgustavad ja toetavad ning näitavad, et jaa, sul on hea idee, aga kui mõtled veel natuke sinnapoole, siis sellest sünnib midagi veelgi ägedamat. See annab kõigile osapooltele indu juurde ning hoiab meeskonda ühtsena ja endalgi hakkab mõte rohkem liikuma. Ja muidugi ei tohi karta abi otsida, eriti Googlest. Tema peaks olema parim sõber, kui on ideid vaja koguda. Hästi hea koht on ka Pinterest, kust leiab tohutult erinevaid disaini- ja reklaamilahendusi ja muudki veel, näiteks motivatsioonitsitaate, mida mul ikka aeg-ajalt tarvis läheb. Ja tiimitöö puhul saab harjutada ka tagasisidestamist – julgelt oma arvamust öelda. Jaa, me oleme eestlased ja tahame olla sõbralikud ja mitte kurja teha, kuid konstruktiivne kriitika viib edasi. Võivad sündida veelgi suuremad ideed. Me kõik teame, et rabas kasvanud puud on hästi kidurad, sest neil on olnud kasvamiseks väga ebasoodsad tingimused, kuid see puit on just seetõttu kõige vastupidavam puit. Meil kõigil on oma kogemused ja erinevad teadmised ning seetõttu olemegi tiimides, et neid jagada. Ma võtsin näiteks oma teadmised välireklaamidest, mille sain eelmiselt seminarilt ja varasemalt ülikoolist ja Joonas sai vastu pead, kui tahtis liiga palju väikest teksti reklaamlahendusse panna, aga oma sitkusega ta parandas end ja jäi lõpptulemusega väga rahule. Samuti aitas minu Swedbanki ideed teostada Kristjan, keda ma palju suunasin ja tulemus tuli super. Niimoodi koos töötada on mõnus! Keegi ei pea üksi kogu tööd tegema, kui on tiim! Kõigi oma erinevate oskustega.

Kui esitlused tehtud ja esinemishirm möödas, jaotati saal pooleks: kes jäi sotsiaalmeediast kuulama ja kes läks viimasele korrusele fotograafia töötuppa. Meie tiim jäi alla ning Kristjan Klaats rääkis meile, mis tööd ta Swedbankis teeb ning mida ta sotsiaalmeediast ja seal turundamisest arvab. Üks peamisi asju, mis mulle kõrva jäi, oli see, et me teeks kindlaks, mis asju on meil võimalik nädalaga õppida, näiteks Photoshop, WordPress, Illustrator, Facebook Ads, Google Analytics ja muud rakendused, ning mille jaoks kulub rohkem aega, nagu inimlikkus ja soojus. Oluline on seda erinevust kajastada nii töövestluses kui ka turunduses. Viimased on omadused, mis tekitavad usaldust. Ja tuleb mõista, et me oleme suutelised erinevaid programme õppima, sest sõber Google aitab meid alati. Peamine on leida see ametikoht, mis paneb silmad särama ja mida me tõepoolest teha tahame ja kus oleme valmis pingutama, sest nii võidavad kõik osapooled.

Pärast lõunapausi liikusime kõrgustes asuvasse metsa, kus Alina Birjuk rääkis meile fotograafia põhitõdedest ja andis meile kohe praktilise ülesande – elustiilifoto ühele-kahele tootele. Võtsime R-Kioski salati ja Coca-Cola ning uurisime, mis võimalusi Telia viimane korrus meile pakub. Esmalt tõmbas meid õueterrass, kuna päike paistis ja õues olid megad 15 kraadi. Karl valis mind kohe modelliks, kuna juhuslikult sattus mulle hommikul selga Coca-Cola-punane särk. Kui juba pildistamine algas, ütles meile Alina, et head elustiilifotod tulevad siis, kui neil kahekesi poseerida, ja valis Karli mulle kaasmodelliks. Algul ei osanud kohe üldse loomulikult olla ja lihtsalt naersime, kuid imekombel saime selle tulemusel loomulikud pildid. Kuid ma ei tea, minu arust oli see kõik nii naljakas ja ebaloomulik – ikkagi veel suhtelised võõrad inimesed ja siis ei taha kohe väga lähedal olla. Kuid ma jäin tulemusega väga rahule, sest meil olid tiimis suurepärased fotograafid Joonas ja Kaarel, kes meid, modelle Alina juhendamisel suunasid.

Trummipõrin… oli aeg teada saada parimad Seiki täpivihiku disaini autorid …ja nendeks olid tublid Mango tiimiliikmed Katrin ja Kristel, kes said Seiki poolt autasustatud. Kõik said oma disainitud vihikukaane väljatrükitult suurele paksule paberile, et näha trükivärve. Parimad disainid said ka päris vihikuteks. Ka mina sain oma kahte vihikut enda käes hoida. Ma tegelikult nii ootasin seda seminari just seetõttu, et esimest korda elus päris enda disainitud asja käes hoida. Aga tänu trükile sain ka teada, kui palju asju oleksin saanud paremini teha – värve valida ja tekstid vektoriteks teha. Kuna ma seda viimast ei teadnud, siis mu ühel vihikul oli hoopis teine kirjafont, kui olin soovinud, ja kusjuures kaugeltki mitte ilus. Õnneks kõik trükifirmad teevad meeleldi näidiseid ja nii saab enne toote päris trükki saatmist palju kulukaid vigu vältida.

Mulle meeldis meie viimane esineja influencer Kristina Pärtelpoeg, kes rääkis, kuidas ta on ausate vahenditega omale nii suure jälgijas- ja toetajaskonna saanud ja et ta reaalselt räägib vaid asjadest, millesse ta ise usub ja mis talle meeldivad ja mida ta soovitab, mitte ei tee tööd vaid raha pärast. Tänu temasugustele püsib maailmas ikkagi ausus ja usaldus.

Kama viimaseks seminariks enne 24 tundi hacketoni tuleb teha Super kõnekaardile Facebooki ja Instagrami postitus – muidugi brändile omaseid jooni ehk eelkõige huumorit silmas pidades. Ja vihjeks, et kõik postitused lähevad päriselt üles ja kõige rohkem tähelepanu saanud postituse autorid (tiim) saavad auhinnaks JBL kaasaskantavad kõlarid. No kes see ei tahaks sellist auhinda võita? Mina küll tahan. Ja eriti teadmist, et minu, just minu tehtud postitus rahvale meeldis ja peale läks. Tõstab kohe motivatsiooni. Seega kõik informatsiooni koguma, mis rahvale on varasemalt meeldinud ja mis neile nüüd meeldida võiks! Üks, kaks, kolm, läks! Ja ära jää ukse vahele! Sest Internet on vastuseid täis. Ja mitte ainult Internet. Lihtsalt vaata ümberringi!